Saturday , 18 November 2017
آخرین اخبار
وارطان هوانسیان

وارطان هوانسیان

 

وارطان هوانسیان معمار ایرانی ارمنی تبار معروف به آرشیتکت وارطان، در سال 1275شمسی در تبریز به دنیا آمد.

او از مدافعان سرسخت معماری مدرن در ایران به شمار می‌آمد.

پس از پایان تحصیلات متوسطه، مدتی در تبریز و تهران به کارهای مختلف پرداخت ،او در یک کارخانه قالی‌بافی در تبریز به عنوان طراح نقش قالی مشغول به کار شد

و در اواخر جنگ اول جهانی به پاریس رفت. در آنجا به تحصیل نقاشی، در مدرسه هنرهای زیبا ECOLE DES BEAUX ARTS ، و معماری و شهرسازی، در مدرسه خصوصی ECOLEDARCHITECTUR ESPECIAL پرداخت و در سال 1301شمسی تحصیلات معماری را به پایان رساند و پس از آن به مدت 13 سال در فرانسه به کار معماری پرداخت(مدتی با آنری سوواژ، معمار فرانسوی، در پاریس همکاری کرد). هوانسیان پس از بازگشت به ایران، در سال 1314ش به استخدام اداره شهربانی درآمد. در همین سال مقام اول مسابقه طراحی هنرستان دختران در تهران را کسب کرد.

ولی چندی بعد، پس از آن به کار آزاد روی آورد و تا پایان زندگی در دفتر شخصی خود نزدیک به نیم قرن به فعالیت خود ادامه داد.

هوانسیان علاوه بر طراحی بناهای متعدد، در نوشتن مقالات و انتشار مجلات معماری فعال بود.

او عضو مؤسس انجمن ارشیتکت های ایران، عضو هیئت تحریریه مجله «آرشیتکت» و صاحب امتیاز و مدیر مسئول مجله «معماری نوین» بود که در بین سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۴ انتشار می‌یافت.

از آثار معماری وی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هنرستان دختران تهران، تهران، ۱۳۱۴-۱۳۱۷
  • هتل دربند، تهران، ۱۳۱۴-۱۳۱۷ (مدتی پیش تخریب شد!!!)
  • تکمیل باشگاه افسران وزارت جنگ (طرح اصلی توسط گابریل گورکیان)، (دوره پهلوی اول) ، تهران
  • کاخ شهناز پهلوی، سعد اباد
  • سینما متروپل، تهران
  • سینما کریستال
  • سینما دایانا ( سپیده فعلی) ، تهران
  • مهمانخانه ایستگاه راه‌آهن تهران، ۱۳۱۹
  • هتل فردوسی، تهران
  • ساختمان مرکزی بانک سپه، تهران، ۱۳۲۹-۱۳۳۲
  • بانک سپه شعبه بازار تهران
  • مراکز بانک سپه در شهرستان‌ها
  • ساختمان جیپ، تهران
  • مجتمع آپارتمان های شاهرضا، تهران
  •   کودکستان “کوشش”

 

بناهای مذکور تاثیر چشم گیری، چه در طرز تفکر طراحان و چه در برداشت و انتظار عموم از معماری، در سده های گذشته ایران داشته اند.

سبک هوانسیان سبک آرت نوو ، معماری مدرن بود.او مخالف التقاط‌گرایی و تقلید از شکل‌های معماری سنتی ایرانی بود. با این وجود توجه زیادی به رسوم اجتماعی داشت و سعی می‌کرد در ساختمان‌های مدرن به آن پاسخ گوید.

وارطان هوانسیان در سال 1361شمسی درگذشت. پس از فوت وی مجموعه ای از آثار و تحلیل هائی بر آنان در یادنامه ویژه ای توسط جامعه مهندسان مشاور ایرانانتشار یافت.

ت

ساختمان مرکزی بانک سپه(واقع در خیابان فردوسی)

ا

هتل فردوسی

n

باشگاه افسران وزارت جنگ (درمیدان مشق تهران )

………………………………….

کتاب معماری وارطان هوانسیان:

گروه «معماري دوران تحول» از سال 1362 فعاليت خود را در زمينۀ پژوهش در معماري ايران آغاز كرد. اين گروه متشكل از آقايان: سهراب سروشياني (متولد 1339 ه.ش، كرمان)، ويكتور دانيل (متولد 1335 ه.ش، مشهد) و بيژن شافعي (متولد 1339 ه.ش، مهاباد) است. اعضاي گروه هر سه هم دوره و فارغ التحصيل رشتۀ معماري دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران هستند؛ و فعاليت هاي متعددي در زمينۀ طراحي و اجراي پروژه هاي معماري و شهرسازي، ايجاد تشكل هاي معماري در ايران از جمله «جامعۀ مهندسان معمار ايران» و نيز برپايي سمينارها و گردهمايي هاي معماري داشته اند. ايشان همچنين با ارائۀ مقالات در نشريات، كتب و سمينارها جامعه معماري ايران را همراهي كرده اند.
در پاییز 1387ش، این گروه کتاب معماری وارطان هوانسیان را به چاپ رساندند.

این کتاب از چهار بخش اصلی  تشکیل شده است ,شامل:

1. زندگی نامه

2.زمینه ها (شامل دو قسمت زمینه های داخلی و زمینه های معماری)

3. معرفی بناها

4. تحلیل معماری وارطان هوانسیان

نويسنده: سهراب سروشياني – ويكتور دانيل – بيژن شافعي
مترجم:نداقیاسی
ناشر: انتشارات ديد
زبان كتاب: فارسي
تعداد صفحه: 224                                                                                                                                 سال انتشار: 1387

copyImage

گردآوری مطلب:سیده محدثه اسلامی

6 نظر

  1. مختصر و مفید بود.خیلی ممنون

  2. با سلام
    ممنون بابت معرفی یکی از تاثیرگذارترین معماران سبک رضاخانی
    چند نکته هست که فکر کردم باید در ارتباط با وارطان گفته بشه
    اولا ساختمان اصلی بانک سپه در خیابان فردوسی نیست این بانک در خیابان مریضخانه تاسیس شد که خیابانی بود که به صورت شرقی غربی میدان توپخانه را به میدان حسن اباد وصل می کرد که با تاسیس این بانک و احداث ساختمانش به خیابان سپه تغییر نام داد و بعد از انقلاب به خیابان امام خمینی.که ساختمان مدرن بتی بانک سپه مهندس سیحون نیز کنار ان ساخته شده است.
    هتل فردوسی واقع در خیابان فردوسی نیز چند سال پیش به طور کلی بازسازی شد و با پروژه وارطان تا حدود زیادی فرق دارد.بهتر بود عکس قدیمی ان را قرار می دادید واگر نبود از گذاشتن ان صرف نظر می کردید چون باعث گمراهی در سبک وسیاق وارطان است.
    در اخر باید به این نکته اشاره کنم که سبک وارطان سبک بسیار مهمی در دوره پهلوی اول است و تعداد زیادی ساختمان با این تکنیک در تهران هنوز موجود است کاش به جای خلاصه پردازی درباره وارطان سبک او را به طور کامل معرفی میکردید چون در دوره رضا خان وارطان بود سبک ارت نوو را ایرانیزه کرد و اثار فوق العاده ای را با توجه به امکانات ان زمان در ایران از خود به جا گذاشت.هنوز می شود در خیابان انقلاب به سمت فردوسی قدم زد و ساختمان هایی که رنگ بوی ارت نوو را دارن و مسبب ان ها وارطان است دید.
    دانستن این نکته ارزش کار وارطان را چند برابر می کند که او در دورانی که تازه ارت نوو و مدرن اولیه در مهد تمدن غرب رونق گرفته بود در ایران از ان استفاده کرد و موجب شد که هنر ایران برخلاف اکنون که بسیار عقب افتاده همزمان با جهان باشد.

  3. امیر ابراهیمیان

    سلام و خسته نباشید و ممنون که از این معمار شهیر ایرانی مطلب گذاشتید. حقیقتا” و انصافا” معماران دوره ی پهلوی اول سهم شایانی در شکوفایی سیمای شهر تهران و حتی سایر نقاط کشور داشتند و دارند. اما شاید بهتر می بود برای پرداختن به آثار و زندگی این بزرگواران چند کتاب خوانده شده و با تطبیق آن ها با چند عکس و یا چند مطلب اینترنتی که اکثرا نیز برداشتی سطحی و نهایتا زودگذر دارند. مطلبی درخور ارائه شود چراکه بسیار بسیار معماران موفقی هستند که نامشان نه در اینترنت بلکه در میان صفحات کتب منتقدین و پژوهشگران موجود است. هرچه باشد تحقیق جدی در این زمینه علاوه بر دیگران بیشتر از همه به سود شخص جنابتان خواهد بود.
    ممنون

    • محدثه.ا

      سلام
      خیلی ممنونم ازراهنماییتون
      راستش من فکرکردم که اگرطولانی بشه حوصله خواننده سرمیره وکمترکسی رغبت میکنه که مطلبوکامل بخونه ،برا همین گفتم کوتاه بنویسم که خواننده یه ذهنیت کلی درموردشون پیداکنه و هرکسی مایل بود خودش بیشتر درمورد ایشون مطالعه کنه.
      یه کتابم درادامه معرفی کردم که هرکسی دوست داشت تهیه کنه و بخونه
      بازم ممنون ازپیگیری هاتون

  4. ثمینه جوادی

    mamnoon mohadese jan.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*